BUSHI KARATE & COMBAT SPORT

- COVID-19 Beredskabsplan for Bushi:

I Bushi arbejder vi for at Covid-19 ikke spredes unødigt i forbindelse med vores træning.
Det betyder at vi i forbindelse med træning følger de gældende retningslinjer fra Sundhedsmyndighederne og de retningslinjer som DGI og D.KarF. har udarbejdet. Det kan dog ikke forhindres at der vil møde medlemmer op til træning som kan være smittede med Covid-19 uden at vide om det. Når der har været en person til træning i Bushi, eller en person til stede i Bushi, der efterfølgende konstateres smittet med Covid-19 er det vigtigt at Formanden kontaktes med det samme.
Formanden skal vide om den smittede har været til træning på et tidspunkt hvor personen kan have været smittet eller om personen har været til træning 48 inden den positive test er taget.

covid-19

Hvis der er tvivl om hvorvidt man kan have været smittet til en træning, vil Bushi agere ud fra, at der har været en smittet person i klubben.

- Er jeg nærkontakt med en smittet?:
Hvis du har deltaget i en træning hvor der har været en smittet til stede, betragter Bushi det som at man er nær kontakt. Dette uanset om der er trænet kata, kihon eller kumite, og uanset om holdet har været delt op i mindre grupper. Alle der har været til træning med en smittet skal derfor ”selvisolere” sig fra klubben. Det samme gælder den eller de instruktører der har været på holdet. Hvis medlemmer også ses uden for klubben gælder isolationen også der.

- Skal jeg testes hvis jeg har været til træning med en smittet?:

Er du over 12 år: - Og har været til træning med, eller været instruktør for, en smittet person skal du testes i henhold til de retningslinjer som Sundhedsstyrelsen har udgivet inden du kan komme til træning igen. Er du over 12 år skal du testes på 4. dagen og 6. dagen efter du har været til træning med den smittede. Hvis du har været til træningen mandag (Dag 0), skal du testes fredag (Dag 4) og søndag (Dag 6). Normalt skal man ikke være i selvisolation længere hvis testen foretaget på 4. dagen viser ”Ikke påvist” eller ”Negativ”, og man kan bevæge sig frit, hvis alle Sundhedsstyrelsens anbefalinger til afstand og mundbind overholdes. Dette kan ikke gøres ved karatetræning, hvorfor du først kan træne i Bushi hvis testen foretaget på 6. dagen viser ”Ikke påvist” eller ”Negativ” - Hvis du ikke har været til træning med en smittet i 14 dage kan du komme til træning uden at blive testet.

Er du under 12 år: - Kan du lade være med at blive testet hvis du har været til træning med en testet person. Hvis du ikke har symptomer efter træningen skal du holde træningspause i 7 dage efter du har været til træning med en smittet person. Det betyder at hvis du har været til træning med en smittet om mandagen, skal du holde en pause fra klubben i 7 dage efter, dvs. du kan komme til træning tirsdagen ugen efter.

Sundhedsstyrelsens pjece, hvis du har symptomer: "klik" her >>
Sundhedsstyrelsens pjece, hvis du er testet positiv: "klik" her >>

Spørgsmål og svar:

- Hvis jeg er testet positiv – hvornår må jeg så træne igen?
Du komme til træning når du har været hjemme i 7 dage. Hvis du har/har haft symptomer skal du dog vente til du har været symptomfri mindst to hele dage.

- Hvem skal jeg sige det til, hvis jeg er smittet og hvornår?
Som udgangspunkt kan du ringe, SMS’e eller skrive en eMail til Formanden – Gerne hurtigst muligt. Det er vigtigt at du oplyser om du kan have været smittebærer til en træning.

- Hvis jeg ikke kommer til træning pga. Covid-19 kan jeg så komme til graudering?
Som udgangspunkt vil du kunne komme til graduering hvis du har været væk pga. Covid-19, og det vil indgå i bedømmelsen. Hvis du ikke kan komme til graduering pga. selvisolation, vil der blive arrangeret en ”Sygegraduering” i januar 2021

- Jeg ved at der er nogen der kommer til træning selvom de har været til træning med en smittet – hvem skal jeg sige det til?
Du eller dine forældre kan altid kontakte Formanden eller andre i bestyrelsen og fortælle hvis der er en der ikke overholder selvisolation. Så vil klubben tage hånd om det.

- Hvis flere fra samme hold ikke må træne og instruktøren heller ikke må komme i klubben, bliver holdet så aflyst:
Som udgangspunkt aflyses træninger i Bushi ikke. Hvis der er et hold der undtagelsesvist bliver aflyst, vil der blive sendt en eMail til alle på holdet, og det vil blive slået op på klubbens facebookside.

- Hvis jeg har spørgsmål omkring håndtering af Covid-19 i Bushi, hvem kan jeg så kontakte?
Som udgangspunkt skal du kontakte Formanden, men du er altid velkommen til at kontakte alle bestyrelsesmedlemmer. Du kan også snakke med din instruktør.

- Skal jeg vise at jeg er testet negativ til min instruktør?
I Bushi har vi tillid til at de personer, der kan være potentielle smittespredere følger retningslinjerne. Derfor regner vi også med at alle holder pause, til de ikke længere kan smitte.

- Hvis jeg skal testes, må jeg så bruge en ”hurtig” gentest hvor jeg får svar med det samme?
Nej, Bushi støtter om udmeldingerne fra Sundhedsstyrelsen, der ikke mener at de ”hurtige” gentest er sikre nok. Du skal derfor bestille en tid på coronaprover.dk.

Sundhedsstyrelsens pjece, hvis du har symptomer: "klik" her >>
Sundhedsstyrelsens pjece, hvis du er testet positiv: "klik" her >>

Bushi Karate & Combat Sport (udarbejdet i 2020)